Open brief van Lenie 't Hart aan Lutz Jacobi, Waddenvereniging

24 mei 2018

Beste Lutz,

Allereerst gefeliciteerd met je directeurschap van de Waddenvereniging en ook natuurlijk dat je waarschijnlijk het opperhoofd van de Wadden gaat worden.

Tot mijn verbazing zie ik hele rare verhalen over de zeehonden de ronde doen waar jullie ook een grote rol in spelen.

Met jullie beschuldiging aan het adres van de zeehonden als de grote boosdoeners die de Waddenzee leeg eten, draaien jullie de geschiedenis honderd jaar terug van de zeehonden in Nederland (zie proefschrift 35 jaar zeehondenjacht in Nederland).Ook toen kreeg de zeehond overal de schuld van als de mens de zaken had verknald. Er waren destijds afschuwelijke vismethoden, maar alles mocht van de overheid. Als er dan geen vis meer was, was de zeehond de schuldige. De vissers kregen voor iedere dode zeehond een premie, de mens stond immers boven alle verdenking. En wat gebeurt er nu: ja hoor, hetzelfde! Er wordt door jullie geaccepteerd dat het verzwakt immuunsysteem van de zeehond niet door de vervuiling komt, nee natuurlijk niet, dat is de natuur...  Dat betekent echter het negeren van 3 proefschriften over wat de vervuiling doet op het immuunsysteem van de zeehond. Er wordt daarnaast aangehaald dat opvang de populatie zou verzwakken, maar dat is nooit ergens bewezen. Over de hele wereld worden zeehonden opgevangen maar alleen hier staat dit ineens weer ter discussie.

Longwormen, die een gewone kinderziekte bij zeehonden waren, worden nu zo groot en talrijk door het verzwakte immuunsysteem dat de zeehonden eraan dood gaan. Normaal groeit de zeehond er overheen, maar door de vervuiling is dat allang niet meer zo. Alle binnen gekregen gifstoffen, die in het spek zitten van de moederzeehond, worden door de moeder direct doorgegeven via de moedermelk aan haar jong die daarmee al direct een slechte start heeft.

Maar nee hoor, voor jullie is het de natuur die dit allemaal doet en de natuur moet je 'haar gang laten gaan. Want het gaat immers zo goed met de zeehonden als enige soort in de Waddenzee.

Hoe kunnen jullie hiervoor de ogen sluiten? Komt het misschien omdat jullie de vervuiling niet kunnen oplossen en ook niet de andere problemen die de Wadden trotseren? Kunnen jullie niet ruiterlijk toegeven dat er in de bescherming van de vissen in de Waddenzee grote fouten zijn gemaakt?

47 jaar geleden hebben we samen met de Waddenvereniging in Nederland de zeehond op de kaart kunnen zetten door liefde voor het dier bij de bevolking te kweken en wat doen jullie nu?  Jullie draaien het nu om door het kweken van haat tegen de zeehond, als het grote gevaarlijke visetende monster. Waarom?

De zeehond haalt zijn vis meestal in de Noordzee en de hele populatie eet slechts 10% t.o.v. wat de visserij wegvangt! De tellingen van zeehonden in Nederland kloppen trouwens ook van geen kant. Wist je dat er door Imares heel veel zeehonden, wel 25%, bij het aantal waarnemingen worden opgeteld die zogenaamd onder water zijn? Dat schetst wel een heel positief beeld van de werkelijkheid... Overigens waren er in de Middeleeuwen veel meer zeehonden dan nu en zitten we nu ongeveer op dezelfde populatie als rond de vorige eeuwwisseling.

Juist door opvang hebben we de zeehondenpopulatie in Nederland weten te redden en gaat het nu relatief goed met de zeehond. We zouden daar trots op moeten zijn, hieraan juist een voorbeeld moeten nemen voor alle andere diersoorten die nu bedreigd worden in de Waddenzee. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat juist nu wordt verkondigd dat we de zeehond aan zijn lot moeten overlaten en zieke zeehonden moeten laten creperen op het strand, want 'dat is natuur' (*). Neem als Waddenvereniging je verantwoordelijkheid, juist om de doemscenario's à la Oostvaardersplassen te vermijden, nu het nog kan.....

Beste Lutz, ik hoop van harte dat je als nieuwe directeur van de Waddenvereniging je koers bijstelt en net als de rest van Nederland de zeehond in je armen sluit als symbool van hoe mooi de Waddenzee kan zijn.

Met warme zeehondengroet,

Lenie ‘t Hart

______________________________________

(*) Dit staat o.a. beschreven in een wetenschappelijk rapport aan Minister Schouten waarin het advies staat om zieke zeehonden voortaan zoveel mogelijk aan hun lot over te laten en desnoods af te maken op het strand. Daarnaast mogen jonge zeehondenpups die hun moeder kwijt zijn, oftewel huilers, pas na 24 uur gered worden. Dat betekent dat veel van deze dieren eenzaam en alleen van de honger zullen sterven. Hiertoe is Stichting DierenLot een petitie gestart omdat er veel te weinig rekening wordt gehouden met het dierenwelzijn en het feit dat je volgens de wet verplicht bent om een dier in nood te helpen! Teken ook de petitie en laat aan de Minister weten dat dit veel te ver gaat!