Geschreven door: Stichting DierenLot
De Tweede Kamer heeft vandaag gestemd over meerdere voorstellen die belangrijk zijn voor dieren in nood, dierenwelzijn en de inzet van dierenhulporganisaties. Daarbij ging het om een motie over een pilot met het castreren van vrij rondlopende katten op agrarische erven, een motie over een fonds voor de opvang van verboden dieren, een motie over extra capaciteit voor Meldpunt 144 en twee amendementen over structurele steun voor de praktijk van dierenhulp.
Voor DierenLot is dit een belangrijke stemmingsdag. De uitkomsten laten zien dat er in Den Haag aandacht is voor dieren in nood en voor de organisaties die zich dagelijks inzetten om hen te helpen.
De Kamer heeft de motie over een pilot met het castreren van vrij rondlopende katten op agrarische erven aangenomen.
Met deze motie werd de regering verzocht om binnen het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer een pilot van maximaal drie jaar te starten in ten minste één provincie. Daarbij kan het verstrekken van subsidies voor agrarisch natuur- en landschapsbeheer gericht op weidevogels worden gekoppeld aan het laten castreren van vrij rondlopende katten.
Ook werd in de motie gevraagd om aandacht voor controle, registratie en samenwerking met dierenartsen en dierenhulporganisaties. Het castreren van katten is een diervriendelijke manier om populatiegroei te beperken en het aantal zwerfkatten terug te dringen. Voor DierenLot laat deze motie zien dat dierenwelzijn, natuurbelang en uitvoerbaarheid steeds vaker samenkomen in het politieke debat.
De Kamer heeft de motie over een fonds voor de opvang van door de overheid verboden dieren verworpen.
Met deze motie werd de regering verzocht om een fonds in het leven te roepen voor dieren die door overheidsbeleid niet langer gehouden mogen worden. Voor DierenLot blijft dit een belangrijk punt. Dieren mogen nooit de dupe worden van veranderende regels. Wanneer dieren niet langer gehouden mogen worden, moet er ook duidelijkheid zijn over opvang, zorg en financiering.
Opvangorganisaties en dierenhulp kunnen die verantwoordelijkheid niet onbeperkt alleen dragen.
De Kamer heeft de motie over Meldpunt 144 aangenomen.
Met deze motie werd de regering verzocht ervoor te zorgen dat het zwaar overbelaste meldpunt 144 Red een dier 24 uur per dag en 7 dagen per week van voldoende centralisten wordt voorzien.
Meldpunt 144 is onderdeel van de politie en is het landelijke meldpunt voor dierenmishandeling en dierverwaarlozing. Het speelt ook een belangrijke rol bij het signaleren van andere ernstige problemen, zoals huiselijk geweld en criminele activiteiten. De druk op het meldpunt is de afgelopen jaren sterk toegenomen. In 2025 werd er ruim 154.000 keer gebeld, ongeveer 10% meer dan in 2024. In datzelfde jaar werd 57,5% van de meldingen doorgezet naar de politie, tegenover 52% in 2024.
Voor DierenLot is het daarom belangrijk dat Meldpunt 144 beter wordt ondersteund en goed bereikbaar is voor meldingen over dieren in nood.
Het amendement voor structurele financiering van Meldpunt 144 is aangenomen.
Dat is voor DierenLot een bijzonder belangrijke uitkomst. Met dit amendement werd voorgesteld om extra middelen beschikbaar te stellen voor Meldpunt 144, zodat het meldpunt beter in staat is om de groeiende stroom meldingen op te vangen en zijn belangrijke rol in signalering, opvolging en samenwerking met dierenhulporganisaties te blijven vervullen.
Op 3 maart was Stichting DierenLot aanwezig bij de Tweede Kamer bij de overhandiging van een petitie van de Koninklijke Hondenbescherming voor versterking van Meldpunt 144. Samen met andere organisaties onderstreepte DierenLot daarmee hoe belangrijk het is dat dit meldpunt de steun krijgt die nodig is.
Voor DierenLot is dit een grote stap vooruit. Een goed bereikbaar en goed ondersteund Meldpunt 144 is onmisbaar voor dieren in nood. Juist als elke minuut telt, moet een melding snel en goed kunnen worden opgepakt.
Het amendement over structurele bescherming van dierenhulpverleners bij uitbraken van zoönosen, zoals vogelgriep, is verworpen.
Met dit amendement werd voorgesteld om jaarlijks € 200.000 vrij te maken voor een structurele subsidieregeling voor de bescherming van dierenhulpverleners. Het gaat daarbij om het voorkomen van besmetting en het verbeteren van de arbeidsveiligheid van medewerkers en vrijwilligers die in de praktijk te maken krijgen met mogelijk besmette dieren.
Dierenhulpverleners, zoals medewerkers en vrijwilligers van dierenambulances, staan vaak in de frontlinie bij het ophalen en vervoeren van zieke of dode vogels. Dat vraagt om beschermingsmiddelen, hygiënemaatregelen, aangepaste vervoersmiddelen en inzet van dierenartsen. De kosten daarvan komen nu vaak voor rekening van vrijwilligersorganisaties, terwijl vogelgriep inmiddels een terugkerend probleem is.
Voor DierenLot blijft dit een belangrijk punt. Wie zich inzet voor dieren in nood, moet dat veilig kunnen doen.
DierenLot is blij met de uitkomst van deze stemmingen. Met de aangenomen moties en amendementen zijn belangrijke stappen gezet voor dieren in nood, voor een betere bereikbaarheid van Meldpunt 144 en voor de praktijk van dierenhulp. Vooral de structurele steun voor Meldpunt 144 ziet DierenLot als een grote en belangrijke stap vooruit.
Tegelijk is duidelijk dat er ook nog werk te doen is. Niet alle voorstellen zijn aangenomen, terwijl ook op het gebied van opvang van verboden dieren en de veilige inzet van dierenhulpverleners blijvende aandacht nodig is. DierenLot blijft zich inzetten voor snelle hulp, goede opvolging en de steun die dieren en dierenhulporganisaties nodig hebben.
DierenLot bedankt kamerleden Renate den Hollander, Ines Kostić, Pieter Grinwis en Dion Graus voor het indienen van de moties en Sandra Beckerman en Christine Teunissen voor het indienen van de amendementen.